Hyppää sisältöön

Valitse kieli

  • fi

    Sivuston kieleksi on valittuna suomi.

  • en

    Set english as the language of the page.

Kolme nuorta opiskelijanaista pöydän äärellä. Pöydällä on robotti.
Kuva: Kim Saarinen

European open 2025 -kilpailu Riihimäellä

Riihimäellä järjestetään kansainvälinen European open -kilpailu 25.–28. maaliskuuta 2025. Kilpailuun on ilmoittautunut 38 joukkuetta yhdeksästä eri maasta.

VEX-robotiikan European open -kilpailu käydään kahdessa sarjassa: yhdeksäsluokkalaiset ja toisen asteen opiskelijat kilpailevat V5-sarjassa ja heitä nuoremmat IQ-sarjassa.

Kisaan osallistuu 15 V5-joukkuetta, jotka edustavat Turkkia, Tsekkiä, Andorraa, Saksaa, Luxemburgia sekä Suomea. IQ-joukkueita on 23 ja ne edustavat Turkkia, Puolaa, Sloveniaa, Tsekkiä, Hongkongia, Kazakstania ja Suomea.

Kilpailu käydään Hyrian Riihimäen Sakonkadun tiloissa, B-rakennus, Riihimäki.

Kilpailu on yleisölle avoin ja se striimataan Riihimäen kaupungin Youtube-kanavalle.

Riihimäen kaupungin Robotiikkakampus järjestää kilpailun yhteistyössä Hyrian kanssa. Kilpailua tukevat Op Häme, Insinööriliitto ja Riihimäen Kaukolämpö.

  • Tiistai 25.3.2025 VEX V5

    Kello 8.30 Kilpailupaikan ovet aukeavat

    Kello 9 Rekisteröinti ja katsastus. Harjoituskentät ovat auki.

    Kello 10.30 Avajaiset

    Kello 11.30 Lounastauko

    Kello 12.15 Harjoitusottelut

    Kello 13.30 Tiimihaasteen karsintaottelut

    Kello 16.30 Ensimmäinen kilpailupäivä päättyy

    Keskiviikko 26.3.2025 VEX V5

    Kello 8.45 Kilpailupaikan ovet aukeavat

    Kelle 9.15 Tiimihaasteen karsintaottelut

    Kello 12.30 Allianssivalinnat, jonka jälkeen lounastauko

    Kello 14 Finaaliottelut

    Palkintojenjako noin kello 15.15

    Torstai 27.3.2025 VEX IQ

    Kello 8.30 Kilpailupaikan ovet aukeavat. Rekisteröinti ja katsastus. Harjoituskentät ovat auki.

    Kello 10.15 Avajaiset

    Kello 11.15 Harjoitusottelut

    Kello 12.15 Lounastauko

    Kello 13 Karsintaottelut

    Kello 16.30 Ensimmäinen kilpailupäivä päättyy

    Perjantai 28.3.2025 VEX IQ

    Kello 8.30 Kilpailupaikan ovet aukeavat

    Kello 9 Karsintaottelut

    Kello 12.15 Lounastauko

    Kello 13.15 Finaaliottelut ja palkintojenjako

    Kello 15 Kilpailupaikka suljetaan

  • VEX-robotiikan kilpailuhaasteet vaihtuvat vuosittain.

    VEX IQ Rapid Relay 2024–2025

    VEX IQ -kilpailu Rapid Relay pelataan noin 185 cm x 245 cm kokoisella, suorakaiteen muotoisella kentällä.

    Tiimityöhaasteessa kaksi joukkuetta ja robotti kilpailevat yhdessä 60 sekunnin mittaisissa otteluissa, joissa joukkueet tekevät yhteistyötä pisteiden saamiseksi. Robotteja ohjataan käsiohjaimella, mutta ne on ohjelmoitu suorittamaan tietyt toiminnot, kun ohjaimen painikkeita painetaan.

    Rapid Relay -kilpailun pisteytysesineet ovat pehmeitä palloja.

    Pelin päätavoitteina on pallojen syöttäminen robottien välillä, pallojen saaminen maalien läpi ja kytkimien kääntäminen. Pallot tuodaan kentälle latausaseman kautta tai ottelun viimeisten 15 sekunnin aikana nopean latausalueen kautta. Pisteitä jaetaan sen perusteella, kuinka monta maalia on tehty, kuinka monta kytkintä on käännetty ja kuinka monta kertaa liittouma on onnistuneesti syöttänyt pallon ennen maalin tekemistä.

    Voit katsoa Rapid Relay -kilpailuhaastevideon täältä.

    VEX V5 High Stakes  2024–2025

    VEX V5 -kilpailu High Stakes pelataan noin 366 cm x 366 cm kokoisella, neliönmuotoisella kentällä. Kentällä on kerrallaan neljä joukkuetta, jotka pelaavat kahdessa liittoumassa; punaisessa ja sinisessä. Ottelut koostuvat 15 sekunnin täysin ohjelmoidusta osuudesta, jota seuraa 1 minuutin ja 45 sekunnin kuljettajan ohjaama jakso. Robotteja ohjataan käsiohjaimella, mutta ne on ohjelmoitu suorittamaan tietyt toiminnot, kun käsiohjaimen painikkeita painetaan.

    Haasteessa korostuvat yhteistyön tekeminen liittoumaparin kanssa sekä taitava pelistrategia. Joukkueiden on tehtävä pisteitä, myös osattava puolustaa. Pelin tavoitteena on saavuttaa korkeampi pistemäärä kuin vastapuolen liittouma keräämällä renkaita tolppiin, asettamalla liikkuvia maaleja ja kiipeämällä ottelun lopussa.

    • High Stakes -kentällä on neljäkymmentäkahdeksan rengasta.
    • Kentän ympärillä on yhdeksän tolppaa, joista viisi on liikkuvien maalien päällä, neljä seinässä, yksi liittoumatolppa ja kaksi neutraalia, sekä yksi tikkaiden päällä.
    • Jokaisesta renkaasta, jonka joukkue saa laitettu tolppaan, saa yhden pisteen. Jokaisen tolpan ylin rengas on kolmen pisteen arvoinen.
    • Liikkuvat maalit voidaan sijoittaa positiivisiin tai negatiivisiin kulmiin, jolloin maalin renkaiden arvot muuttuvat.

    V5RC High Stakes kentän keskellä on tikkaat. Robotit kiipeävät tikkaille ottelun lopussa saadakseen lisäpisteitä. Mitä korkeammalle robotti kiipeää, sitä enemmän pisteitä se saa.

    Liittouma, joka saa enemmän pisteitä autonomisen jakson aikana, saa kuusi bonuspistettä. Ne lisätään ottelun lopussa lopputulokseen. Liittoumalla on myös mahdollisuus ansaita täysin ohjelmoidusta osuudesta voittopisteitä suorittamalla annettuja tehtäviä. Tämän lisävoittopisteen voivat ansaita molemmat liittoumat riippumatta siitä, kumpi voittaa autonomisen bonuksen.

    Voit katsoa High Stakes -kilpailuhaastevideon täältä.

     

  • European open -kilpailun yhteydessä järjestetään tiistaina 25.3.2025 oheistapahtuma, joka on suunnattu ensisijaisesti opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Tapahtuman aikana, kello 12–15, esitellään opetuksessa käytettäviä virtuaalisia oppimisympäristöjä.

    Ohjelma:

    Kello 12–13 XR-ympäristöjen esittely

    Kello 13–14 Puheenvuoroja ajankohtaisista teemoista

    • Liikkuvan koulutilan malli
    • VR-ympäristöjen saavutettavuus ja selkokielisyys
    • Kokemuksia tehdyistä XR-ympäristöistä

    Kello 14–15 XR-ympäristöjen esittely jatkuu

    Ympäristöinä on muun muassa antiikin taide, VR-meijeri, vaatekaupan asiakaspalvelu ja puiden tunnistus.

    Tapahtumapaikka:

    Hyrian Riihimäen Sakonkadun tiloissa, A-rakennus, Riihimäki.

     

    Tapahtuman järjestävät Robo CO. – Robotit ja tekoäly tulevaisuuden työkavereina -hanke sekä Utelias 2.0 – Uusista teknologioista intoa oppimiseen ja opettamiseen -hanke.

    Robo CO. -hanketta toteuttavat Riihimäen kaupunki, Hämeen ammattikorkeakoulu ja Hyria. Utelias 2.0 -hanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Koulutuskuntayhtymä Tavastia ja Kiipulasäätiö. Hankkeet ovat Euroopan unionin osarahoittamia.

    Löydät Robo CO. -hankkeen verkkosivut täältä.

    Löydät Utelias 2.0 -hankkeen verkkosivut täältä.